Lärandets fem förmågor som genomsyrar hela läroplanen:
Förklaring till förmågorna hittar du här.
Omdömen i åk 5
I åk 5 sätts inte betyg. Vid utvecklingssamtalet ger lärare omdömen
om elevens kunskapsutveckling och eventuella insatser som behövs
för att eleven ska nå kunskapskraven och utvecklas så långt som möjligt.
På vår skola använder vi Skolverkets omdömesblanketter.
Blanketten består av fyra delar:
ämnen, omdömen, kommentarer och skolans insatser.
Omdömen är lärarens sammanställda information, en nulägesbeskrivning,
om elevens kunskapsutveckling i förhållande till kunskapskraven
i de ämnen eleven fått undervisning i.
All information ges vid utvecklingssamtalet
där den också kompletteras med en mer nyanserad muntlig information.
Bra att veta till nästa läsår:
Det här är en film för vårdnadshavare i grundskolan om
hur betygssättning går till när eleven börjar åk 6.
Filmen (ca 17 min.) bygger på de frågor om betyg och kursplaner
Omdömen i åk 5
I åk 5 sätts inte betyg. Vid utvecklingssamtalet ger lärare omdömen
om elevens kunskapsutveckling och eventuella insatser som behövs
för att eleven ska nå kunskapskraven och utvecklas så långt som möjligt.
På vår skola använder vi Skolverkets omdömesblanketter.
Blanketten består av fyra delar:
ämnen, omdömen, kommentarer och skolans insatser.
Omdömen är lärarens sammanställda information, en nulägesbeskrivning,
om elevens kunskapsutveckling i förhållande till kunskapskraven
i de ämnen eleven fått undervisning i.
All information ges vid utvecklingssamtalet
där den också kompletteras med en mer nyanserad muntlig information.
Bra att veta till nästa läsår:
Det här är en film för vårdnadshavare i grundskolan om
hur betygssättning går till när eleven börjar åk 6.
Filmen (ca 17 min.) bygger på de frågor om betyg och kursplaner
som Anna Karlefjärd (lärare och betygsforskare) och andra lärare
har fått från elever och föräldrar.
Den visar hur dagens system fungerar och vad som skiljer det
från tidigare betygssystem och styrdokument.
har fått från elever och föräldrar.
Den visar hur dagens system fungerar och vad som skiljer det
från tidigare betygssystem och styrdokument.