Värdegrund




Ur skolans likabehandlingsplan 2016-2017:
Arbetsgång när elever kränker varandra:
1. När en elev känner sig utsatt samtalar mentorn med hen för att utreda hur hen upplever situationen.
Därefter genomförs ett samtal med övriga inblandade elever. Slutligen samtalar mentorn med samtliga inblandade, den som upplever sig utsatt och övriga.
Mentor informerar om stegen i trappan (om arbetsgång i 5 steg).
Tillsammans kommer man överens om datum och tid för uppföljningssamtal (inom en vecka).
Vårdnadshavare kontaktas av mentor.
2. Mentor överlämnar ärendet och dokumentationen till rektor och övriga i elevhälsoteamet.
Någon ur elevhälsoteamet har stödjande samtal med den som upplever sig som utsatt.
Därefter genomförs samtal med övriga inblandade.
Återkoppling sker till mentor och vårdnadshavare.
Elevhälsoteamet kommer överens om datum och tid för utvärdering (inom en vecka).
Om kränkningarna upphört avskrivs ärendet. Mål: Kränkningarna ska upphöra omedelbart.
3. Elevhälsoteamet klarlägger under uppföljningssamtal och utvärdering med inblandade att kränkningarna fortsätter. Elevhälsoteamet upprättar då ett åtgärdsprogram tillsammans med
föräldrar och stödjer mentor/arbetslag i arbetet med värdegrundsfrågor enskilt och i klass. Uppföljningssamtal samt dokumentation fortsätter under hela utredningen. Vårdnadshavare informeras och kallas vid behov till möte. Mål: Kränkningarna ska upphöra omedelbart.
4. Åtgärdsprogrammet utvärderas. Tänkbara åtgärder om kränkningarna kvarstår; skolbyte, hemundervisning, avstängning, skriftlig varning, vid behov görs en orosanmälan till Socialtjänsten. Vårdnadshavare kontaktas av elevhälsoteamet. Mål: Kränkningarna ska upphöra omedelbart.
5. Om problemet kvarstår vidtas åtgärder (se punkt 4).
Orosanmälan görs till Socialtjänsten alternativt Polisen.

TILL DIG SOM ELEV:
Vi vill att alla elever, på Björkbackaskolan och på Alby skola, ska trivas, känna sig trygga och känna att man hör hemma på skolan tillsammans med de som jobbar här och med de andra barnen på skolan. Det är viktigt för att man ska kunna lära sig nya saker.
Om du någon gång känner att det är barn som inte är snälla mot dig, som inte slutar även om du säger ifrån, att någon gör illa dig, hotar dig eller kränker dig, vill vi att du pratar med någon av oss vuxna på en gång. Om du vet om något annat barn som blir retad ska du också säga till någon vuxen på en gång.
Om du känner att det är svårt att prata med en vuxen, så kan du skriva ett meddelande (ett brev) till rektorn. Brevet lägger du i brevlådan utanför rektorns kontor.

TILL DIG SOM FÖRÄLDER:
Om du misstänker att ditt eller något annat barn på skolan utsätts för kränkande behandling – kontakta ditt barns lärare eller skolans rektor.
Det är svårt att ta till sig om ens eget barn mobbar andra. Men om det är så måste du göra något åt det. Om du misstänker att ditt barn utsätter andra för kränkande behandling råder vi dig att som förälder göra klart för barnet att du inte accepterar mobbning och att du ser mycket allvarligt på ett sådant beteende.

Elevhälsoteamet:

Christina Andersson Wiklund, Kurator
Carina Edin, Skolsköterska
Katrin Mattsson, Specialpedagog
Lena Bjelkström, Rektor