Historia
Vasatidens Sverige
Vem är Liemannen?
____________________________________________________________uppdaterat 2017-05-21
Från v.12 arbetar vi med argumenterande texter.
Klicka gärna här för att se hur arbetet kommer att gå till.
____________________________________________________uppdaterat 2017-03-19
Läsläxan redovisas varje onsdag med start 22/2.
Eleverna är indelade i olika läsgrupper med tillhörande läxa.
Deras uppgift är att läsa veckans kapitel flera gånger
för att få ett bättre flyt i läsningen.
Det lästa kapitlet kommer sedan läsas upp för en lärare på onsdagar.
Några elever har själva fått välja en bok
tillsammans med Malin att ha som läxa.
Deras uppgift är att läsa ca 10 min om dagen.
Redovisningen av deras läsning sker genom boksamtal.
Inför boksamtalet varje onsdag får eleverna frågor
att diskutera för att bearbeta det lästa.
Deras uppgift är att läsa ca 10 min om dagen.
Redovisningen av deras läsning sker genom boksamtal.
Inför boksamtalet varje onsdag får eleverna frågor
att diskutera för att bearbeta det lästa.
____________________________________uppdaterat 2017-02-17
SVENSKA
Från v. 3 börjar vi arbeta med instruerande texter.
Eleverna kommer att lära sig vissa regler
kring texternas uppbyggnad, analysera texter med olika kvalitet och sedan skapa egna texter.
Pedagogisk planering hittar du här.
____________________________uppdaterat 2017-01-13
__________________________________________________
JULLOV
__________________________________________________
HT-16
Fotoreportage från v.45 - Landskap i Norden.
_____________________________uppdaterat 2016-11-12
Geografiprovet kommer att genomföras under v.50. Eleverna kan börja träna Europas länder och huvudstäder. Det kan de göra online på seterra och webbmagistern.
______________________________ uppdaterat 2016-10-17
SVENSKA
Under v. 39 fortsätter vi vårt arbete med Kråkslottet och ger kamratrespons på kap. 4.
Eleverna läser varandras texter och utifrån bestämda kriterier bedömer de både struktur och innehåll.
På onsdagarna arbetar eleverna med läsläxan. Eleverna är indelade i två läsgrupper utifrån olika behov och syften. En grupp förbättrar sin läsförmågan för att få bättre flyt i läsandet. De läser en bok som heter Varg nosar och jagar. Samma kapitel ska läsas flera gånger hemma för att sedan redovisas genom uppläsning för lärare nästkommande onsdag. En annan grupp läser Antikvariat blåspegeln. De läser ett kapitel en gång hemma för att sedan analysera texten på skolan. Syftet med deras läxa är att skapa en gemensam läsupplevelse, kunna tolka texter, läsa mellan raderna och dra egna slutsatser.
Läsläxa
Antikvariat blåspegeln
v.40 Kap 5
v.41 Kap 6
v.42 Kap 7
v.43 Kap 8
Varg
Läs sida 45-54 till onsdag v 40
Läs sida 55-60 till onsdag v 41
Läs sida 62-70 till onsdag v 42
Läs sida 71-79 till onsdag v 43
Är ni nyfikna så kan ni kika på materialet här.
_____________________________________________________uppdaterat 2016-09-29
Skrivprojekt Kråkslottet
Eleverna tränar på förmågan att formulera sig i skrift på datorn och
lär sig att skriva berättande text med person- och miljöbeskrivningar.
De utgår från en instruktion och producerar en liten novell på åtta kapitel.
Under v.38 kommer vi att börja med kapitel 4.
SO
Under terminen jobbar vi med HISTORIA och GEOGRAFI.
På geografilektionerna läser vi om Norden och Europa.
Historielektioner handlar om Vasatiden.
__________________________________uppdaterat 2016-09-16